måndag 24 juli 2017

Välmående och minimalism



Minimalism är att äga 100 saker. Och enbart 100 saker. För att vara en äkta minimalist ska du bo så litet som möjligt, äga så få saker som möjligt och inte delta i den allmänna kommersen. Punkt. DET är minimalism. Eller är det faktist så? 

Nja, det är väl inte så. ”Det är många som felaktigt associerar minimalism med att leva med så få saker som möjligt”, skriver minimalisterna.se. Att leva enligt filosofin minimalism betyder att man enbart lever med de föremål som gör en lycklig eller fyller en praktisk funktion. Helt enkelt att göra sig av med onödiga prylar och att inte shoppa för att fylla ett existentiellt behov. Att inte samla på sig saker för att intala sig att de gör en lycklig, utan att släppa taget för att få en känsla av frihet.


"Minimalism is a tool that can assist you finding freedom.
Freedom from fear. Freedom from worry. Freedom from overwhelm.
Freedom from guilt. Freedom from depression.
Freedom from trappings of the consumer culture we`ve built our lives around.
Real freedom." The minimalists

Att rensa i skåpar och garderober kan alltså göra ditt sinne lättare och du kan till och med uppleva att du tänker klarare, gör bättre beslut och att du slutar grubbla över saker. Tänk att det kan vara så enkelt att få ordning på sina tankar! Men är det faktist så enkelt att göra sig av med sina grejer? Inte alltid, vissa saker kan ha ett känslovärde och om de sakerna gör dig lycklig är det ingen fördel med att göra sig av med dem. Snarare att rensa ut gamla grejer man inte längre använder och att sluta spara på det mesta "för det kan vara bra att ha".

Här kan du se bilder på hur mycket (litet) saker en del som lever minimalistiskt äger. De här minimalisterna verkar ha anammat "äga-100-saker" regeln. Vilket ju är beundrandsvärt, men det är alltså inte det som minimalismen förespråkar. För att kalla dig själv minimalist kräver det alltså inte att du äger enbart 100 saker!


Minimalistisk livsstil. En man med alla sina ägodelar.

Enligt en rapport som gjorts år 2016 svämmar våra Nordiska garderober över, samtidigt som vi "inte har något att ha på oss". Positivt är att Nordborna är öppna för en mer hållbar och minimalistisk livsstil. Och lite stolt kan man vara när det är finländarna som är mest öppna för den här förändringen, av alla Nordiska länder! 


Nu är det inte så att alla personer störs av att det är prylar överallt. Men det finns de som mår bättre av att rensa garderoben, garaget, vinden, källaren och skrubben för att samtidigt rensa tankarna så att man kan tänka klarare. Ett stökigt hem kan för någon vara samma sak som stökiga tankar. Det finns också ett samband mellan ökad stress och en ökad känsla för minimalism. När man är i en stressad livssituation kan det plötsligt vara extra viktigt att torka dam och ställa alla saker tillbaka på "sin egen plats". Stressen bidrar till att man vill ha ordning och reda. Vi vill ta kontrollen över ett område i livet för att kunna tänka klarar inom ett annat område. Då är det ju praktiskt om man redan från början bara äger de alldra nödvändigaste ägodelarna ,och känner ett lugn när man kommer hem.

Förvaringsrapporten 2016. Gjord av Elfa, Sverige.

Själv provade jag på att verkligen rensa i ALLA mina ägodelar för ungefär ett år sedan. Eller hela processen tog i själva verket kanske 6 månader och min motivation låg i att jag skulle ut och resa. Då behövde jag mer pengar och mindre ägodelar. Jag sålde en hel del möbler, en otrolig mängd kläder och slängde bort massor med "detta kan jag behöva senare" saker. Sånt som jag inte fick sålt skänkte jag till välgörenhet och en del småsaker gav jag bort till vänner. Och vilken befrielse det var! Nu är det också så att jag kallar mig för en prylmänniska, så mängden saker fanns i all oändlighet! Så trots att jag fortfarande äger en hel del blev mitt sinne så mycket lättare under processen. Jag kan inte kalla mig själv minimalist (ännu), eftersom det fortfarande finns saker som jag klarar mig utan men som jag ändå av någon anledning håller kvar vid och inte har gjort mig av med. Men minimalism är en livsstil, det är inte nåt man åstadkommer över en natt eller en vecka. Jag är på väg!







/ Anna, ungdomsarbetare
  projektet Mera Tillsammans i Vasa


 LÄNKAR om minimalism:


Japan tar minimalismen till det yttersta - bilder på minimalistiska lösningar

Artikel: Garderoberna svämmar över i Norden 

The minimalists  

Elfa rapport : Förvaringsrapporten 2016


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar