torsdag 20 april 2017

Att tåla stress / Stressin sietokyky

Bild från google / Kuva googlesta


Svenska

Hej på er! Hoppas erat påsklov var lyckat! Själv jobbade jag och sov på dagarna, riktigt skönt! Idag är det min näst sista dag här på FinFami Österbottens praktik vilket känns riktigt deppigt men det skall jag prata mer om i morgon för nu tänkte jag ta upp veckans tema - att tåla stress!

Vi lever i ett samhälle där 24h timmar på ett dygn inte verkar räcka till för allt vi vill hinna med. Jag valde den här bilden för jag tycker den passar så oerhört bra till dagens tema! Det går helt enkelt inte att undvika stress i dagens läge och därför har vi under den här veckan viljat ge tips och råd åt våra ungdomar på hur de kan lugna ner sig för tillfället men även hur man kan koppla av från stressen. Vi har diskuterat väldigt mycket om vad som får unga att må bra eller lugna och vi har fått en hel del olika förslag som t.ex. netflix, böcker, musik, ridning och spel. Det är oerhört viktigt att kunna ta en paus från stressen och göra något som får ens tankar någon annanstans. Om vi inte gör det kan det leda till en hel del psykiska sjukdomar som utbränning (burn-out) eller depression.

Vi har alla olika metoder så det finns inget rätt och fel. Därför vill jag att ni alla som läser detta inlägg skall fundera: Vad får MIG att må bra eller lugn? När du fått svar på frågan skall du verkligen göra de saker då du känner dig för stressad. Vi tog även lugna andetag tillsammans där vi fokuserade på vår andning; andas vi med magen eller bröstkorgen? Ifall man andas med magen är effekten bäst. Jag tänkte jag kunde länka en videosnutt från YouTube längst ner på inlägget ifall någon vill se hur en andningsövning går på. Om ni lägger lugnande musik i bakgrunden blir det ännu mer avslappnande!

Fastän stress har en negativ klang i sig känner jag att all stress ändå inte är negativt. Vissa människor kanske behöver en liten känsla av stress för att fungera bättre, som jag. Om jag är smått stressad får jag mycket mer gjort under en dag än om jag känner mig avslappnad och lugn. Det är alltså viktigt att hitta en balans mellan ingen stress alls och för mycket stress. Det är lättare sagt än gjort, jag vet men övning ger färdighet!

- Jessica

Suomeksi

Morjestaaa! Toivottavasti pääsiäisenne oli onnistunut! Itse tein vaan töitä ja nukuin päivät, kivaa! Tänään on mun toiseksi viimeinen päivä täällä FinFami Pohjanmaan työharjoittelussa, mikä tuntuu masentavalta mutta lisää siitä huomenna koska nyt ajattelin kertoa viikon teemasta, nimittäin stressin sietokyvystä!

Elämme yhteisössä missä 24 tuntia päivässä voi tuntua liian lyhyeltä. Tämän takia valitsin kuvan jonka näitte yläpuolella, se vaan sopii niin hyvin päivän teemaan! Nykypäivänä on suoraan sanottuna mahdotonta välttyä stressistä ja siksi halusimme tällä viikolla antaa vinkkejä ja neuvoja nuorille, että miten he voivat rauhoittua tilapäisesti tai jopa rentoutua. Olemme keskustelleet paljon siitä, että mikä saa heidät hyvälle tuulelle tai rentoutumaan ja saimme erilaisia keinoja kuten netflixin katsominen, ratsastus, musiikki, kirjojen lukeminen ja pelit. On äärimmäisen tärkeää, että osaa jättää stressin taakseen hetkeksi ja tehdä jotain mikä saa ajatukset muualle. Jos stressaamme liian kauan liikaa asioita, voimme saada eri näköisiä mielenterveysongelmia kuten uupumus (burn-out) tai masennus.

Meillä kaikilla on eri keinoja toimia ja mikään ei ole oikea tai väärä ja sen takia haluaisin, että jokainen joka lukee tämän kirjoituksen miettii itsekseen: mikä saa MINUT hyvälle tuulelle tai renotutumaan? Kun olet saanut vastauksen kysymykseen, tee oikeesti sitä kun sulla on liian kova stressi. Teimme myös syviähengityksiä yhdessä, jossa keskityimme hengittämiseen; hengitämmekö mahan kanssa vai rintakehän kanssa? Tämä harjoitus toimii paremmin jos hengittää mahan kanssa. Ajattelin laittaa videopätkän tohon alapuolelle YouTubesta missä näytetään miten näitä syviä hengityksiä voi tehdä jos jotakuta kiinnostaa. Jos laitat rauhallista musiikkia tausalle, saat enemmän irti harjoituksesta!

Vaikka sana stressi kuulostaa negatiiviselta, ei tarkoita että stressi olisi pelkästään negatiivista. Jotkut ihmiset tarvitsevat pienen tunteen stressistä toimiakseen paremmin, kuten minä. Itse saan paljon enemmän aikaseksi päivän aikana jos olen hieman stressaantunut kuin jos olen rentoutunut ja rauhallinen. On siis tärkeää löytää tasapaino stressittömän ja kovan stressin välillä. Se on helpompi sanottu kuin tehty, tiedän, mutta harjoitus tekee mestarin!


- Jessica



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar