fredag 17 mars 2017

Praktikant / Työharjoittelija

Svenska

Hejsan! Jag tänkte att även jag skulle göra en kort presentation av mig själv här på bloggen innan jag börjar blogga så att ni får en kort insikt på vem jag är. Jag heter då Jessica och studerar andra året till socionom i Vasa på Yrkeshögskolan i Novia. Vi har en praktikperiod på tolv veckor denna vår och sex av dem kommer jag spendera här i FinFami Österbotten. Det är alltså jag som kommer skriva några inlägg hit till bloggen medans jag är här på praktik!

Jag kan berätta lite vad jag fått vara med om hittills och varför jag ville komma hit på praktik. Jag kommer ihåg i höst då Anna Håkans var i vår skola och presenterade sig själv samt FinFami. Hon berättade lite om sig själv och sin egen historia vartefter jag tänkte att jag måste få komma hit och bekanta mig mera. Jag är själv väldigt intresserad av att få hjälpa människor som mår dåligt eller är närstående till någon som mår dåligt, och let's face it: det gör väl vi alla någon gång i livet? Jag tycker även detta är intressant för att vi fokuserar inte på hen som mår dåligt utan vår målgrupp är de anhöriga. Det är ju ändå inte endast hen som är sjuk som mår dåligt, utan det gör även hens nära och kära.

Jag är ännu på min första vecka här men jag känner mig redan som en i gänget och jag har fått vara med om en hel del roliga saker. Jag är då med i projektet Mera Tillsammans som FinFami och SÖAF fixat ihop och vi har bl.a. haft föreläsningar och vi skall ha en hel del gruppövningar under de kommande veckorna. I nästa inlägg tänkte jag gå lite djupare in på vilket tema vi berört och lite mina egna tankar om det ämne osv. Kul visst? Och ni skall självklart dela med er!

Aja, innan jag börjar skriva nästa inlägg tänkte jag avsluta detta inlägg med tre ord som beskriver mig:
1. Glad
2. Nyfiken
3. God lyssnare

Kram!

Suomeksi

Heippa! Mäkin ajattelin esittäytyä lyhyesti täällä blogissa jotta saatte pienen käsityksen kuka mä oon ennen kuin alan kirjoittaa. Mun nimi on siis Jessica ja opiskelen tokaa vuotta sosionomiksi ruotsinkielisessä koulussa, Ammattikorkeakoulu Noviassa. Meillä on 12 viikon työharjoittelu tänä keväänä ja kuusi näistä viikoista olen täällä FinFami Pohjanmaalla. Eli mä tuun siis kirjottelemaan tänne sen aikaa kun oon täällä harkassa.

Mä päätin tulla tänne työharjotteluun sen takia että Anna Håkans oli syksyllä meidän koululla esittelemääsä FinFamia ja itseään. Hänen esitelmän jälkeen tuli semmoinen olo, että tämä voisi olla "se juttu" mulle ja päätin sitten tulla tänne tutustumaan vielä paremmin tähän paikkaan. Mulle erityisen tärkeätä työssä on se, että saan auttaa ihmisiä jotka voi huonosti tai ihmisiä jotka tuntee jonkun joka voi huonosti koska let's face it: me kaikki mennään se läpi jossain kohtaa elämässä, eiks je?. Mun mielestä on tosi mielenkiintoista että FinFamissa keskitytään omaisiin, heihin joilla on joku läheinen joka voi huonosti. Se antaa ihan eri näkökulman asioista. Täällä on hyvä sanonta: "kun yksi voi huonosti, monen elämä muuttuu."

Mä oon vielä mun ekalla viikolla täällä FinFamissa mutta tunnen itseni todella tervetulleeksi ja olen saanut tehdä erinäköisiä tehtäviä. Olemme muun muassa käyneet pitämässä luentoja ja meillä on paljon erinäköisiä tapahtumia tulossa seuraavien viikkojen aikana. Ajattelin seuraavassa postauksessa kertoa vähän mistä aiheesta olemme puhuneet ja omia ajatuksia niistä. Hauskaa, eikö? Ja teidän kuuluu totta kai kertoa omista kokemuksistanne!

Okei, ennen kuin päätän tämän postauksen ajattelin että voisin vielä kertoa mitkä kolme sanaa kuvailee minua hyvin:

1. Iloinen
2. Utelias
3. Hyvä kuuntelemaan

Haleja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar